Sursa (mod) home-made
Scris: Mar Iul 02, 2013 7:50 pm
M-am gandit la o solutie sa nu mai depind de baterii, cel putin acasa, la posibilitatea de a avea o sursa permanenta de curent si inepuizabila pentru vapat.
Am avut pana acum o sursa de tensiune reglabila, in intervalul 1,25 – 30 Volti, 3 Amperi, dar cu furtunile de saptamana trecuta sa dus… deci nu vapati la priza cand fulgera in concluzie …
Facuta de mine acum 10-12 ani cand aveam un atelier de depanari Radio TV, cu un intregrat LM317, un 2N30055, etc si modulul de alimentare (transformator + punte redresoare + filtraj) dintr-un televizor alb negru Diamant 220, unii precis si-l vor aduce aminte...
Ramas fara sursa, m-am pus sa-mi fac alta si in final am facut doua.
Schema este relativ simpla, se foloseste integratul LM338, capabil sa furnizeze 5 Amperi, totodata este si stabilizator si regulator de tensiune in plaja 1,25 – 30 Volti.
La una am folosit doua integrate LM350 in paralel, LM 350 suporta doar 3 Amperi, dar legate doua duc 6 Amperi.
Pe langa integrate, mai este necesar modulul de alimentare cu curent continuu, de la 6 pana la chiar 30 Volti.
Am ales tensiuni mai mici de alimentare a integratului, 7,5V si respective 12 Volti, pentru ca vapand la aproximativ 4 Volti si ceva, caderea de tensiune sa fie cat mai mica pe integrat, pentru a nu se incalzi.
Ca modul de alimentare pentru cele doua surse am folosit:
- pentru prima, o sursa de calculator, care scoate printre alte tensiuni si 12 Volti, am folosit firele de la alimentarea HDD (galben si negru), capabila sa furnizeze 22 Amperi. Pentru a porni sursa fara calculator, se sunteaza firul verde (PS_ON) cu firul negru (masa) de langa el. Eu le-am trecut printr-un intrerupator, care si porneste sursa.
- pentru a doua sursa, modulul de alimentare este alcatuit dintr-un transformator de putere, foarte greu, care are la iesire 15 Volti cu mediana de 7,5, am folosit o iesire de 7,5 Volti, urmat de o punte redresoare de 20 Amperi (e mare, stiu, dar las sa fie), dupa care pentru filtraj, o baterie in paralel de condensatori a carui capacitate echivalenta este de 7000 micro F.
Pe langa cele enumerate mai sus, mai este necesar un potentiometru, cam de 1 – 2 kilo ohmi, un intrerupator, eventual un led, un mini vcoltmetru digital pentru monotorizarea tensiunii de iesire, o cutie si borne. Bineinteles, dupa sursa un cablu legat la o cutiuta cu un push buton si o mufa ego pentru montarea atomizorului.
Schema:
Mare atentie, modulul de alimentare trebuie sa poata asigura minim 3 Amperi, altfel nu merge cu vapatul, deci exclus chestii gen transformator de sonerie. Cea mai buna alegere este o sursa de calculator.
Modulul de alimentare se leaga la intrare, iar iesirea la bornele cu mufa pentru atomizor.
Rezultatul:
Mufele:
Una din surse inauntru (cea cu sursa de pc, cealalta mi-a fost lene sa o desfac…):
Sursele:
Functie de tensiunea livrata de modulul de alimentare la intrarea in integrat, tensiunea la iesire poate fi reglata pe cele doua surse:
- sursa 1 (alimentare sursa pc - 12 V) -> 1,25 - 11 V
- sursa 2 (alimentare trafo - 7,5 V) -> 1,25 - 7 V
La vapat, caderea de tensiune este de 0,01V!
Se poate realiza si mai simplu, daca se foloseste o sursa de calculator, direct in cutia acesteia, se monteaza radiatorul cu integratul LM338 (trebuie neaparat folosit radiator, pentru ca se incalzeste), un voltmetru digital mic si potentiometrul plus bornele de iesire. Eu nu am folosit cutia sursei de pc pentru ca sunt adeptul lucrurilor artizanale, am facut cutia din lemn lacuit de brad. Dimensiunile cutiei sunt 25 cm x 15 cm x 15 cm.
Am observant ca atomizoarele genesis merg mult mai bine pe sursa decat pe mod-uri, pe moduri le baga imediat in scurt daca nu e bine reglata tensiunea, am impresia ca, curentul debitat de ele nu este chiar continuu… si asta ar putea fi o explicatie.
Cei care mai detin surse pentru vapat home-made la retea, un fel de vapepoint… ar fi interesant sa fie prezentate mai detaliat aici.
P.S – multi “electronisti” autointitulati si cu nostalgii comuniste, care inca aprofundeaza protectiile, sustineau ca nu merge cu transformator, dar precum vedeti, functioneaza bine.
Am avut pana acum o sursa de tensiune reglabila, in intervalul 1,25 – 30 Volti, 3 Amperi, dar cu furtunile de saptamana trecuta sa dus… deci nu vapati la priza cand fulgera in concluzie …
Facuta de mine acum 10-12 ani cand aveam un atelier de depanari Radio TV, cu un intregrat LM317, un 2N30055, etc si modulul de alimentare (transformator + punte redresoare + filtraj) dintr-un televizor alb negru Diamant 220, unii precis si-l vor aduce aminte...
Ramas fara sursa, m-am pus sa-mi fac alta si in final am facut doua.
Schema este relativ simpla, se foloseste integratul LM338, capabil sa furnizeze 5 Amperi, totodata este si stabilizator si regulator de tensiune in plaja 1,25 – 30 Volti.
La una am folosit doua integrate LM350 in paralel, LM 350 suporta doar 3 Amperi, dar legate doua duc 6 Amperi.
Pe langa integrate, mai este necesar modulul de alimentare cu curent continuu, de la 6 pana la chiar 30 Volti.
Am ales tensiuni mai mici de alimentare a integratului, 7,5V si respective 12 Volti, pentru ca vapand la aproximativ 4 Volti si ceva, caderea de tensiune sa fie cat mai mica pe integrat, pentru a nu se incalzi.
Ca modul de alimentare pentru cele doua surse am folosit:
- pentru prima, o sursa de calculator, care scoate printre alte tensiuni si 12 Volti, am folosit firele de la alimentarea HDD (galben si negru), capabila sa furnizeze 22 Amperi. Pentru a porni sursa fara calculator, se sunteaza firul verde (PS_ON) cu firul negru (masa) de langa el. Eu le-am trecut printr-un intrerupator, care si porneste sursa.
- pentru a doua sursa, modulul de alimentare este alcatuit dintr-un transformator de putere, foarte greu, care are la iesire 15 Volti cu mediana de 7,5, am folosit o iesire de 7,5 Volti, urmat de o punte redresoare de 20 Amperi (e mare, stiu, dar las sa fie), dupa care pentru filtraj, o baterie in paralel de condensatori a carui capacitate echivalenta este de 7000 micro F.
Pe langa cele enumerate mai sus, mai este necesar un potentiometru, cam de 1 – 2 kilo ohmi, un intrerupator, eventual un led, un mini vcoltmetru digital pentru monotorizarea tensiunii de iesire, o cutie si borne. Bineinteles, dupa sursa un cablu legat la o cutiuta cu un push buton si o mufa ego pentru montarea atomizorului.
Schema:
Mare atentie, modulul de alimentare trebuie sa poata asigura minim 3 Amperi, altfel nu merge cu vapatul, deci exclus chestii gen transformator de sonerie. Cea mai buna alegere este o sursa de calculator.
Modulul de alimentare se leaga la intrare, iar iesirea la bornele cu mufa pentru atomizor.
Rezultatul:
Mufele:
Una din surse inauntru (cea cu sursa de pc, cealalta mi-a fost lene sa o desfac…):
Sursele:
Functie de tensiunea livrata de modulul de alimentare la intrarea in integrat, tensiunea la iesire poate fi reglata pe cele doua surse:
- sursa 1 (alimentare sursa pc - 12 V) -> 1,25 - 11 V
- sursa 2 (alimentare trafo - 7,5 V) -> 1,25 - 7 V
La vapat, caderea de tensiune este de 0,01V!
Se poate realiza si mai simplu, daca se foloseste o sursa de calculator, direct in cutia acesteia, se monteaza radiatorul cu integratul LM338 (trebuie neaparat folosit radiator, pentru ca se incalzeste), un voltmetru digital mic si potentiometrul plus bornele de iesire. Eu nu am folosit cutia sursei de pc pentru ca sunt adeptul lucrurilor artizanale, am facut cutia din lemn lacuit de brad. Dimensiunile cutiei sunt 25 cm x 15 cm x 15 cm.
Am observant ca atomizoarele genesis merg mult mai bine pe sursa decat pe mod-uri, pe moduri le baga imediat in scurt daca nu e bine reglata tensiunea, am impresia ca, curentul debitat de ele nu este chiar continuu… si asta ar putea fi o explicatie.
Cei care mai detin surse pentru vapat home-made la retea, un fel de vapepoint… ar fi interesant sa fie prezentate mai detaliat aici.
P.S – multi “electronisti” autointitulati si cu nostalgii comuniste, care inca aprofundeaza protectiile, sustineau ca nu merge cu transformator, dar precum vedeti, functioneaza bine.