Un articol bun si care arata o cunoastere aprofundata a fenomenului:
Afacerea e-Ţigareta. Fumătorii „electronici", victime colaterale în Războiul Tutunului
Postat la: 15.09.2013 - 16:43 | Scris de: Apollon Cristodulo
Noile reglementări europene în materie de tutun și de fumat afectează și proaspăta piață a cumpărătorilor de dispozitive electronice care înlocuiesc țigaretele clasice • De la apariția lor pe piață, în urmă cu mai puțin de un deceniu, două sunt principalele întrebări pe care le generează e-țigaretele: dacă sunt mai puțin nocive decât țigaretele de tutun și dacă, din punct de vedere al reglementărilor comerciale, ar trebui asimilate produselor de tutun sau celor farmaceutice
Apariția pe piață a unor produse sau tehnologii revoluționare - „game changer" - are întotdeauna darul de a produce dezbateri fierbinți, reacții fanatice pro și contra, teorii conspiraționiste, dar, în primul rând, rezistența producătorilor tradiționali, monopoliștii categoriilor de produse care ar urma să fie afectate sau înlocuite, bogații industriilor dominante, care nu sunt dispuși să renunțe la privilegii și nu se dau în lături de la niciun fel de manevre pentru a-și conserva supremația.
Fenomenul împotrivirii marilor industrii la alternative novatoare - consacrat în domenii precum armamentul, combustibilii, energia, produsele electronice - se manifestă similar și în industria tutunului, zdruncinată de apariția pe piață a unui produs concurent. E-ţigareta, invenția din 2000 a unui farmacist chinez, Hon Lik, care a început să se producă în 2004 în China - cu scopul de a ajuta oamenii să se lase de fumat - a devenit în scurtă vreme inamicul numărul unu al marilor producători de tutun și al comercianților a ceea ce popular se mai numește și „iarba dracului." Pentru că la fiecare e-fumător, dispare un consumator de tutun, ceea ce se traduce în miliarde.
Atacul vaporilor
Ţigaretele electronice, precum suratele lor tradiționale, au forma cilindrică și sunt compuse, în principal, dintr-un cartuș cu muștiuc la un capăt, detașabil sau nu, și, posibil cu un led la celălalt capăt - spre a imita jarul pâlpâitor -, lichidul din interiorul cartușului - în linii mari, glycol și glicerină vegetală, plus o concentrație variabilă de nicotină, un atomizor - componenta centrală, care are rolul de a încălzi și vaporiza lichidul - și, desigur, sursa de electricitate, adică bateria, de regulă reîncărcabilă. De reținut că aromele „vapate" de „fumătorii electronici" pot varia de la „cireașă" și „căpșună" la „vanilie" și „prăjiturele de casă."
Pro
Principalul argument al utilizatorilor - care au crescut exponențial din 2008, când se numărau în jur de 50.000 pe tot globul; în SUA sunt estimați la peste 3 milioane, în timp ce în Europa sunt cca 7 milioane - este că e-țigaretele sunt mult mai puțin nocive decât tutunul clasic, în special prin absența gudronului cancerigen, atât pentru organismul celui care „vapează" dar și pentru „vapanții" pasivi, și că practic îi îndepărtează de fumatul clasic, reducând astfel consecințele nefaste ale acestuia.
Contra
Adversarii invocă cel mai des contrargumentul dependenței - din cauza conținutului de nicotină din lichidul țigaretelor electronice - și faptul că produsul, fiind practic netestat suficient datorită noutății sale, nu poate fi evaluat corect din punct de vedere al riscurilor pentru sănătate. Pe lista reproșurilor: conțin chimicale toxice; pot fi cumpărate ușor de minori, inclusiv online; legislația tutunului nu se aplică încă e-țigaretelor; producătorii de e-țigarete cheltuie sume nerușinate pentru reclamă, care nu are interdicții ca tutunul tradițional - conform New York Times, numai în SUA publicitatea s-a înzecit aproape, de la 2,7 milioane USD în 2010 la 20, 8 milioane în 2012; vapanții cred că prin e-țigarete ajung să renunțe la fumat, deși studiile nu demonstrează acest lucru în mod concludent; e-țigaretele nu sunt taxate precum produsele tradiționale ale industriei tutunului.
Big Tobacco vs Big Pharma
După cum se poate constata, argumentele prezentate anterior de adversarii e-țigaretelor se împart în două categorii: cele care pun în discuție concurența aparent neloială pe care acestea o fac produselor tradiționale pe bază de tutun, respectiv efectele teoretic dăunătoare pentru sănătatea utilizatorilor. Este lesne de constatat că primele vin din tabăra marilor industriași ai tutunului (Big Tobacco) iar celelalte se pliază pe interesele taberei marii industrii farmaceutice (Big Pharma.) Ambele tabere fac un lobby complet interesat - extrem de costisitor, se spune, și nu întotdeauna ortodox - la nivelul decidenților politici, fie la nivelul guvernelor naționale dar și la nivelul instituțiilor de la Bruxelles, pentru a reglementa chestiunea e-țigaretelor în favoarea propriilor interese.
7 milioane de „vapanți", condamnați la moarte prematură
Prinși în acest clește de mari interese, producătorii de „dispozitive de vapori cu nicotină", încearcă, la rândul lor, să pună presiune pe instituțiile politice, pentru a-și apăra investițiile proprii și clienții. În protestul înaintat Parlamentului European care se va întruni pe 8 octombrie (inițial votul urma să se țină în 10 septembrie) pentru aprobarea noilor reglementări în ceea ce se numește „Războiul tutunului" - UE prevede, între altele, noi taxe pentru tutun și pentru comerțul cu „iarba dracului", scoaterea în afara legii a țigărilor cu arome (pentru că atrag copiii) și a pachetelor tip „ultraușoare" (pentru că sunt promovate mincinos ca fiind mai puțin nocive), eradicarea contrabandei, dar și asimilarea e-țigaretelor cu produse medical-farmaceutice - se spune: „Reglementările de natură medicală vor impune restricții e-țigaretelor, vor limita disponibilitatea lor, le vor crește prețul și, per total, vor reduce inovația. Votul Parlamentului European pentru reglementarea medicală a e-țigaretelor va face ca mai mulți oameni să fumeze tutun, forțați să se întoarcă la un coșmar ce părea depășit. Practic, cei șapte milioane de fumători de e-țigarete din Europa sunt condamnați la o moarte prematură."
În curând, piață de 10 miliarde pe an
Lobby-ul pe care îl fac marii industriași, atât din industria tutunului cât și din cea farmaceutică, nu este în ultimă instanță decât o temporizare strategică, până la adaptarea propriilor facilități de producție la realitățile noii mode, generate de noua formă de dependență. Independent de rezoluțiile politico-birocratice, marii producători americani - Altria (fost Philip Morris, deci Marlboro), Reynolds (Camel, Winston), Lorillard (Kent) - au cheltuit deja sute de milioane de dolari pentru a achiziționa unități de producție de e-țigarete și de produse conexe, pentru a le putea distribui pe piață dimpreună cu produsele lor tradiționale și pentru a putea controla profiturile. În acest an, vânzările de e-țigarete sunt estimate la cca 3 miliarde USD, urmând ca în 2017 piața acestor produse să depășească bariera de 10 miliarde USD pe an.
Sursa: http://www.ziuanews.ro/" onclick="window.open(this.href);return false;